This is a test

Vaarwel recensies

Recensies zijn lastig want er is meer dan een soort recensies. Zo heb je de lezersrecensies op sites als Hebban en Goodread. Die recensies zijn eigenlijk meer een marketingmiddel dan een goed platform voor kritische analyse van een verhaal.  Ze bieden de mogelijkheid voor fans om hun liefde voor een werk te tonen en daarmee het werk te promoten. Niet dat de kritische noot compleet ontbreekt, maar dat is niet het hoofddoel van die recensies. Ik heb daarom wel eens het gevoel dat ik met het schrijven van een kritische recensie op dergelijke platformen de marketing voor een roman schade berokken. Of ik een boek nou goed vind of niet, ik gun schrijvers alle succes van de wereld dus die potentiële schade wil ik vermijden. Dan heb je literair-kritische recensies die uiteraard veel dieper gaan. Maar het schrijven van dergelijke recensies is een vak apart en ik wil grif toegeven dat ik daar niet de kennis of kunde heb om dergelijke recensies te schrijven.

Ik val dus tussen wal en schip wat recensies betreft. Maar toch wil ik het hebben over de boeken en verhalen die ik lees, er kritisch naar kunnen kijken en mijn gedachtekronkels er over neer kunnen pennen. Dus ik heb besloten het voortaan over een andere boeg te gooien. Ik zal geen recensies meer posten op Hebban, Goodreads of dergelijke sites. In plaats daarvan ga ik, als ik me daartoe geroepen voel, een beschouwing plaatsen op deze site met als uitgangspunt de vraag: wat kan ik, als beginnend schrijver, leren van dit werk? Geen recensie dus, maar een ontleding in een poging te doorgronden waarom een verhaal wel of niet werkt. Welke technieken zijn er gebruikt om welk effect te bereiken? Kan ik die toepassen op mijn eigen werk? Wat kan ik leren van de gemaakte fouten? Dit geeft mij hopelijk de kans om mijn zegje te doen over de verhalen die ik lees en wellicht een beetje discussie aan te wakkeren. Het is dan ook heel goed mogelijk dat ik onzin ga uitkramen, dat ik dingen uit de tekst denk te halen die er helemaal niet in zitten. Dat is dan ook weer een leermomentje en biedt kans voor interessante discussies. Mijn onervarenheid en onwetendheid worden dan, zoals we dat in de softwareontwikkeling zeggen, features in plaats van bugs.

Ik hoop de eerste blogpost in deze reeks deze week te kunnen publiceren. In die blogpost zal ik de novelle Annihilation van Jeff VanderMeer onder de loep nemen.